5S BİR BAHAR TEMİZLİĞİ DEĞİLDİR
Kuruluşunuzda 5S Ekili bir verimlilik aracı mı yoksa bir Bahar Temizliği mi?
Bunu anlamanın basit yolu aşağıdaki soruya vereceğiniz cevapta yatıyor.
“Son 6 ayda yaptığınız 5S çalışmaları ile operasyonel verimliliğiniz nasıl iyileşti?”
Hatırlayalım, nedir 5S?
Düzenli ve verimli çalışma alanları için ortaya konulmuş olan bu yöntem, tahmin edeceğiniz gibi, uzak doğu ekollerinden biri olan Japon kültüründen gelmektedir. Temel adımları:
• SEIRI- SINIFLANDIRMA
• SEITON- DÜZENLEME
• SEISO- TEMİZLİK
• SEIKETSU - STANDARTLAŞTIRMA
• SHITSUKE- EĞİTİM VE DİSİPLİN
Operasyonel Mükemmelliğin temel adımlarından bizi olarak değerlendirilmektedir. Çünkü sürecinizde şeffaf ve yönetilebilir alanlar sağlayarak, uzmanlığınız ortaya koymayı kolaylaştırır kriz anında aldığınız riski düşürür.
Ben size önce 5S’in nasıl uygulanacağını değil, hangi durumlarda uygulanamayacağını anlatmak istedim.
Aşağıda göreceğiniz 5S Direnç yaklaşımları sesli ya da sessiz olarak birçok kişinin içinden geçmektedir. Bunu göz önünde bulundurarak, kurumun kültürüne uygun bir yayılım stratejisi geliştirmek şarttır:
· Ayıklama ve düzenleme bildiğimiz konular
· Daha sonra yine kirlenecek, neden temizleyelim
· Bunları uygulamak için zamanımız yok
· Daha öncede ayıklama ve düzenleme yapmıştık
· Bizim işletmede olmaz
· Bir ben yapsam ne değişecek ki
· Bizim işimiz adetleri tutturmak, işi telim etmek.
Sanılanın aksine çok az 5S uygunsuzluğu çalışanın umursamazlığı ile ilgilidir. Yaptığımız kök neden analizleri gösteriyor ki 5S’e aykırı durumlar aşağıdaki kök nedenlere dayanmaktadır:
1. Kuruluşun doğru standardı tanımlamamış olması
2. Standardın yayılmamış olması (Disiplin)
3. Eğer ilk 2 madde tam ise, İŞLETME KÖRLÜĞÜ..
Peki ne yapmak gerek?
YÖNETİMİN YAKLAŞIMI:
5S’in bütünsel bir yaklaşımla ele alınması stratejik amaçlara hizmet eden hedeflerle yönetim süreçlerine dahil edilmesi gerekir. Bu sayede 5S sadece saha çalışanlarının uyması gereken bir uygulama algısının önüne geçilir. Öncelik haline gelir. Bu durumda 5S yönetimini üst kademe ve destek birimler de dahil, hatta güvenlik, yemekhane çalışanları da dahil tüm çalışanlar tarafından bilinmesi ve onlardan eğitimlere katılım göstermesi beklenmelidir.
STANDARTLARLA GÜVENCE ALTINA ALINMASI:
Biliyoruz ki, standarda aykırı bir durum mevcutsa sorulması gereken ilk soru “Kim yanlış yaptı?” değildir. Aşağıdaki sıra atlanmadan yaklaşım yapılması önerilir;
1. Süreci güvence altına alan standart mevcut mu?
2. İlgili standartta yapılması gereken eylem; hiç bilmeyen bir çalışan için net ifade edilmiş mi? Yanlış yoruma açık mı?
3. Standart ilgili çalışanlara doğru aktarılmış mı?
4. Çalışanın standarda aykırı davranmasına sebebiyet verecek bir ortam mevcut mu? Örneğin elindeki iş aletini asması gereken askı istasyona çok uzak olduğundan tezgahta tanımsız yerde bırakması gibi..Bu durumda standarda aykırı durum, aslında bizim için bir iyileştirme işaretidir.
Ünlü bir Japon atasözünün dediği gibi, “ her uygunsuzluk bizim için bir hediyedir”. Yeter ki en erken evrede yakalanabilsin…
SİSTEMSEL YAKLAŞIM:
Kuruluşta mutlaka 5S organizasyonu/ komitesi tanımlanmalıdır. Bu komiteler organizsayondan tüm çalışanların çapraz şekilde dahil olacağı şekilde kurgulanmalıdır. Örneğin denetim ekibinde bir yönetici/müdür görmek, Eğitim ekibinde bir güvenik personeli görmek, ödül ekibinde bir saha çalışanı görmek gibi.
Hatta denetim süreçlerinde, bu ekiplerde görev almayan çalışanların gözlemci olarak katılımını sağlamak hem yayılımı sağlamak için önemli hem de bu sayede İşletme körlüğünün de önüne geçmeyi mümkün kılacaktır.
Yapılan en büyü yanlışlardan birinin, tüm bu görevlerin tek bir kişi ya da küçük bir ekibe verilmesi olduğunu görüyoruz.
· 5S Sponsorları
· Denetim Ekibi
· Eğitim Ekibi
· Ödül Ekibi
5S çalışmalarında tespit edilen uygunsuzluk / gelişim potansiyellerinin Kaizen mantığı ile ele alınması ve kalıcı çözüm bulunması için önemlidir.
Bu sayede tüm araçlar birbirine hizmet eder hale gelecektir.
KURUM İÇİ İLETİŞİM:
5S sadece ilgili istasyonlardaki faaliyet planlarının takibi ile değil, bir yalın çatısı altında destekleyici tüm yönetsel enstrümanlarla birlikte yönetilmelidir. Bilinirliği ve katılımı sağlayacak kurum içi faaliyetler tasarlanmalıdır.
• 5 S SLOGANLARI
• 5 S POSTERLERİ
• 5 S FOTOĞRAF SERGİLERİ/SUNUMLARI ( 1.Ay – 3.Ay – 6.Ay – 1.Yıl )
• 5 S BÜLTENLERİ
• 5S HARİTALARI
• 5S YILDIZLARI ( ÖDÜLLENDİRME )
• 5 S PANOLARI
• 5 S ZİYARETLERİ, GEZİLERİ
• 5 S AYLARI, 5S GÜNLERİ
• 5S ŞAMPİYONLARI (EN İYİ MAKİNA, HAT, ATÖLYE, OFİS )
• 5S SPORTİF FAALİYETLERİ
• 5S EL KİTABI
• ÖNERİ/FİKİR ÜRETME YARIŞI
Son sözü Paul Mayer’in mükemmelliğe dair ünlü sözüyle yapalım;
“Verimlilik asla tesadüf değildir. Her zaman mükemmelliğe bağlılığın, akıllı planlamanın ve odaklanmış çabanın sonucudur. " (Paul Meyer)
DİLARA KARAÇOBAN, 2024
Ripple Solutions / Kurucu
Yayınlayan:
Ripple Solutions Yönetim DanışmanlığıRipple Solutions Yönetim Danışmanlığı
138 takipçi138 takipçi
Yayınlanma Tarihi 6 saniye
“5S”, BİR BAHAR TEMZİLİĞİ DEĞİLDİR!
Kuruluşunuzda 5S Ekili bir verimlilik aracı mı yoksa bir Bahar Temizliği mi?
Bunu anlamanın basit yolu aşağıdaki soruya vereceğiniz cevapta yatıyor.
“Son 6 ayda yaptığınız 5S çalışmaları ile operasyonel verimliliğiniz nasıl iyileşti?”
hashtag#yalin hashtag#5S hashtag#OpEx hashtag#Verimlilik
Yorum Yapın